Trwa ładowanie...

Szukaj

Z życia diecezji

Strona głównaZ życia diecezji Spotkanie kanclerzy z metropolii

Spotkanie kanclerzy z metropolii

W koszalińskim CEF spotkali się kanclerze, wicekanclerze i notariusze z metropolii szczecińsko-kamieńskiej.

Do Koszalina przyjechali więc prawnicy kurialni reprezentujący archidiecezję szczecińsko-kamieńską, zielonogórsko-gorzowską i koszalińsko-kołobrzeską.

Jak mówi ks. dr Wacław Łukasz, kanclerz w koszalińskiej kurii, coroczne spotkanie jest okazją do wymiany doświadczeń i omówienia bieżących problemów.

Kancelaria kurii jest ważnym urzędem, który posiada szerokie kompetencje. Kieruje nią kanclerz, który jednocześnie pełni urząd wikariusza biskupiego ds. sakramentalnych. W wypełnianiu powierzonych mu zadań współpracują z nim wicekanclerz i notariusz oraz inni pracownicy kancelarii.

Do niektórych zadań kancelarii kurii należą m.in.: troska o redagowanie i wysyłanie oficjalnych dokumentów i pism urzędowych, zwłaszcza wszelkiego rodzaju akt jurysdykcyjnych, czyli dekretów, dyspens, zaświadczeń, zawiadomień, rozporządzeń i zezwoleń; udzielanie dyspens i zezwoleń w sprawach dotyczących posługi sakramentalnej; porządkowanie akt kurialnych oraz prowadzenie archiwum z dokumentami bieżącymi; udostępnianie akt uprawnionym osobom i instytucjom oraz wydawanie im autentycznych odpisów; udzielanie informacji w sprawach administracyjnych i prawno-kanonicznych; prowadzenie rejestru pism urzędowych; strzeżenie pieczęci kurialnych i wiele innych.

 

Informujemy, że ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. x